هوالفتاح العلیم - دامپزشکی - بهداشت - سلامتی

دامپزشکی - پزشکی - بهداشت سلامتی- غذا-اسلام- مهدیت-science-vet-health-medicine-veterinary-food

هوالفتاح العلیم - دامپزشکی - بهداشت - سلامتی

دامپزشکی - پزشکی - بهداشت سلامتی- غذا-اسلام- مهدیت-science-vet-health-medicine-veterinary-food

تب بی دوام-جنون گاوی-CCHF-تب دره ریفت-لکوز گاوی

(Bovine Ephemeral Fever) تب بی دوام گاوی

بررسی و مراقبت :

در سال های اخیر بیماری بصورت همه گیری های کانونی منحصراً در استان های فارس و ایلام گزارش می گردید . در دشوار BEF سایر نقاط کشور بصورت موارد استثنایی و منفرد و یا اینکه تشخیص داده نمی شد. اصولاً تشخیص موارد انفرادی است و اولین گام در تشخیص بیماری ، داشتن آگاهی های لازم همه گیری شناسی ، بالینی و تشخیص افتراقی توسط کلینیسین ها می باشد ( بویژه در مناطق پرخطر) . اما در فصل تابستان سال 85 علاوه بر استان فارس همه گیری هایی دراستان های تهران ، کرمان و خوزستان گزارش گردید .

پیشگیری و کنترل :

در گاو BEF واکسیناسیون بعنوان تنها روش مؤثر کنترل بیماری در دنیا مطرح است . اصولاً به دلیل ماهیت ایمنی شناسی شوند ، در مقابل چالش طبیعی و مصنوعی بیماری BEF ، که تقریباً تمامی دا مهائی که دستخوش مواجهه با یک بار ویروس ایمن می شوند ، از این رو واکسیناسیون با توجه به ایمنی شناسی افمروویروس و ماکرواپیدمیولوژی بیماری ، بعنوان تنها روش به کمک آنتی بادی های منوکونونال BEF مؤثر کنترل اعلام شده است . اگر چه تفاوت های پادگنی در سویه های ویروس از منشاء مختلف جغرافیایی ، ایجاد بیماری نمی کنند . BEF مشخص شده است ، اما در دام های ایمن ، سویه های مختلف یک ایمنی استریل است ، بدین سان که موارد دفع ویروسی و حامل BEF ایمنی ناشی از واکسن و عفونت طبیعی ویروس ساخته شده است . BEF وجود ندارد. بدلیل اینکه ویروس به سادگی تخفیف حدت می یابد ، واکسن های مختلفی برای 1386 در برخی از کانون ها و مناطق پر - است که طی سال 1388 BEF یکی از واکسن های مورد استفاده واکسن کشته خطر استان ها و شهرستان های پر خطر مورد استفاده قرار گرفته و در دستور کار سال جاری نیز قرار دارد .

( B.S.E ) جنون گاوی

مقدمه :

جنون گاوی یا آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی بیماری کشنده و دژنراتیو سیستم اعصاب مرکزی قابل انتقال گاو می باشد .

این بیماری یک هفته تا چند ماه پس از بروز نشانه های بالینی سبب مرگ گاو می شود . میانگین دوره کمون بیماری 4 تا 5سال است . این بیماری در دام های بالغ در هر دو جنس نر و ماده مشاهده شده و حساسیت تمامی نژادها در برابر ابتلاء به بیماری یکسان است . اثبات وجود بیماری اولین بار در سال 1985 در مزرعه ای بنام کنت در انگلستان بر اساس نشانه های بالینی و در سال 1386 با تائید آزمایشگاهی صورت پذیرفت.

بررسی و مراقبت :

بررسی و مراقبت دام های دارای نشانه های عصبی نیازمند بررسی در راستای مراقبت بیماری جنون گاوی می باشد برنامه مراقبت بیماری :

مراقبت فعال بیماری در دامداری های تحت پوشش در شبکه ملی مراقبت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد